Søk i denne bloggen

tirsdag 1. mars 2011

Dette er ikke noe nytt!

Vi har hatt disse rettighetene etter EØS-regelverket i mange år, og vi kan jo spørre oss selv hvorfor det ikke er bedre kjent...

I Danmark, som har svært strenge regler for familiegjenforening, er EØS-løsningen veldig ofte den eneste løsningen man har for å få leve sammen. Danskene strømmer over broa, og bosetter seg ofte i Malmø, mens de pendler til jobb i København.

Hver dag mottar danske US (som er det samme som UDI), ca. 50 søknader om familiegjenforening etter EØS-regelverket fra familiemedlemmer av dansker som har benyttet seg av denne løsningen.

Det tok også litt tid i Danmark før denne løsningen ble kjent. Da det ble kjent, fikk regjeringen så ørene flagret, fordi de hadde holdt disse opplysningene "skjult".

Nå er det på tide at det samme skjer i Norge!
Hvis du ringer UDI og spør om dine rettigheter etter EØS-regelverket, vil du mest sannsynlig bli opplyst om at reglene gjelder ikke for nordmenn, men kun for borgere av andre EØS-land.

Jeg vil veldig gjerne høre fra dere som har vært i kontakt med UDI ang. dette! Legg inn en kommentar, eller send meg en mail!

6 kommentarer:

  1. Kim P. Nyberg, Danmark28. april 2011 kl. 22:58

    At reglerne ikke er bedre kendt, kan skyldes flere af hinanden uafhængige faktorer:

    Pressen: Hvor meget skriver dagspressen (herunder også radio og TV) om fællesskabsretlige sager? Handler det mere om at nu holder politikerne i EU møde om landsbrugspolitik og storindustriens interesser end det handler om individdets rettigheder? Mener pressen selv, at det overhovedet er interessant at beskrive enkeltpersoners rettigheder, eller vurderer pressen, at det "sælger for få billetter"?

    Politikerne: Er der nogen politisk vilje til at fortælle borgerne om deres EU/EØS-rettigheder? Hvis svaret er nej, vil UDI sikkert også meget nødigt give borgerne de indrømmelser, som borgerne faktisk har krav på. Griber man det rigtigt an, kan der være tale om en norsk udgave af den danske tamil-sag, som fandt sted for ca. 20 år siden. Den endte med en rigsretssag.

    Debatten i øvrigt: Hvis tonen om EU/EØS i Norge generelt er hård og uforsonlig, måske fordi nogle ting mere går op i procedure og proces end i egentligt indhold, kan den enkelte borger heller ikke forholde sig til sine rettigheder. Med mindre, naturligvis, at nogle tager skeen i den anden hånd, sådan som denne blogspot har gjort det, for at fortælle borgerne deres faktiske rettigheder.

    At Grenseløs Kjærlighet har taget kampen op mod systemet, er sikkert ikke velset hos de norske myndigheder, for det afslører jo myndighedernes skjulte agenda på det her område. På den anden side vil det på længere sigt blive til jeres fordel, fordi UDI måske - ligesom Udlændingeservice i Danmark - ser jeres arbejde som så seriøst og præcist, at I bliver den vigtigste med- og modspiller for dem i det daglige arbejde. I Danmark var Udlændingeservice meget imod Ægteskab Uden Grænser til at begynde med, men i dag er ÆUG den vigtigste samarbejdspartner, og ÆUG har i flere tilfælde været den direkte årsag til, at Udlændingeservice har moderniseret og effektiviseret sagsgangen generelt. Samtidig har Udlændingeservice jævnligt møder med ÆUGs bestyrelse på ledelsesniveau, og ÆUG nyder i dag stor respekt hos de danske myndigheder i familiesammenføringssager.

    SvarSlett
  2. Jeg snakket med en dame i UDI og jeg sa jeg ville benytte meg av EØS løsningen og flytte, da sa hun det "det er jo å omgåes loven". Jeg svarte da at det gjør jeg jo ikke da jeg utøver mine rettigheter som EØS borger.
    Hun svarte med at det var enklere regler for å få oppholdskort!
    WOW!
    Der bruker man flere år og gått igjennom ild og helvete med avslag på alt ifra turistvisum, nektet oss visum for å komme i min fars begravelse, nektet oss prioritering når min mor fikk alvorlig og nær døden av kreft for det var ikke grunn nok, bla bla...

    SvarSlett
  3. Å flytte til et annet EØS-land og dermed benytte seg av EØS-løsningen er ikke å omgå loven.

    Det er en soleklar rettighet vi har etter EØS-reglene!

    SvarSlett
  4. Her er saken vår jeg er fra Bosnia, min kone er Norsk, jeg blir utvist fra Norge i 5 år og meldt i SIS. Vi har lest mye åssen muligheter vi har, hvor vi kan leve hva vi kan gjøre, og eneste løsningen er EØS-løsningen vel, men det står ingen steder akurat riktig info. Som jeg har skjønnt og som dere skriver så er det så enkelt og greit, jeg er meldt i SIS, min kone flytter til Sverige og wupss jeg er også i Sverige i løpet av noen dager, men vi alle vet at det ikke er slikt.

    Ingen steder står hva Sverige krever av min kone hva vil Sverige kreve av henne når hun flytter så at vi får familiegjenforening. Er det noen inntekt krav, lønssliper, krav om bolig, krav om hvor mye min kone må tjene i året er det noen krav i det heletatt og hva er de?
    Hvis min kone flytter til Sverige skal hun få hjelp av Svensk komune til og få leilighet til hun kommer på beina? vi finner jo ingen steder veiledning hva skal vi gjøre neste. La oss anta at jeg er i Bosnia nå og min kone i Norge, hva er det neste hun må gjøre liksåm? Over allt så står det EØS løsninga ja det vet vi, men hva er neste som skal gjøre?

    SvarSlett
  5. Denne bloggen er ikke lenger aktiv. Ta kontakt med Grenseløs kjærlighet på post@grenseloskjaerlighet.com

    Se også hjemmesiden www.grenseloskjaerlighet.com

    SvarSlett
  6. jeg kunne ikke tro at jeg noen gang ville bli gjenforent med min eks-kjæreste, jeg var så traumatisert av å være helt alene uten kropp å være ved meg og være sammen med meg, men jeg var så heldig en dag å møte dette kraftig trollformler Dr Dawn Acura, etter å ha fortalt henne om situasjonen min, gjorde hun alt menneskelig mulig for å se at kjæresten min kom tilbake til meg, faktisk etter å ha trollbundet trolldommen kom min eks-kjæreste tilbake til meg mindre enn 48 timer, min eks-kjæreste kom tilbake og tryglet meg om at han aldri ville forlate meg igjen, 3 måneder senere ble vi forlovet og giftet oss. Hvis du har samme situasjon, er det bare å kontakte Dr Dawn Acuna på e-posten hennes: { dawnacuna314@gmail.com } tusen takk mor for gjenopprettingen min eks-kjæreste tilbake til meg,
    *Hvis du vil gjenforenes med kjæresten din.
    *Hvis du ønsker å bli gravid.
    *Hvis du vil kurere noen form for sykdom.
    Kontakt henne for løsning: Whatsapp { +2348032246310 }
    E-post: { dawnacuna314@gmail.com }

    SvarSlett