Søk i denne bloggen

mandag 28. mars 2011

Grensependling

Jeg vil bare nevne igjen at det er mulig å benytte seg av EØS-løsningen ved å grensependle.

Det er altså mulig å bo i Sverige, og jobbe i Norge. Særlig for dere som bor i Østfold kan jo det være praktisk.

Hvis man velger denne løsningen skal tredjelands familiemedlemmer søke EØS-oppholdskort på grunnlag av at den norske ektefellen/samboeren er selvforsørgende. Ektefellen/samboeren som er tredjelandsborger, kan ikke grensependle, men kan jobbe i Sverige men en gang man har bosatt seg der.

16 kommentarer:

  1. Vet du om dette er en løsning som kan komme til nytte for meg som mottar arbeidsavklaringspenger fra NAV? Eller om det finnes en god løsning for oss også? Jeg kan jo ikke flytte til sverige og søke fast jobb der fordi sykdom hindrer meg i å være ordinært arbeid!?

    Takk for en flott blogg, fant den danske "utgaven" for ett halvt års tid siden og ønsket så at det skulle finnes en fo oss her i Norge også:)

    SvarSlett
  2. Hei Bitten,

    Du må som hovedregel bo og oppholde deg i Norge for å få arbeidsavklaringspenger, men det går an å søke om å beholde støtten under midlertidige opphold i utlandet. Det beste er vel om du tar kontakt med NAV.

    http://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+helse/Arbeidsavklaringspenger

    En mulighet kan være at mannen din jobber finner seg en jobb i Sverige, slik at han kan forsørge dere.
    Du kan da bo i Sverige som selvforsørgende og har krav på å ha familien din der sammen med deg.

    SvarSlett
  3. Det som er verdt å merke seg hvis man tenker på å velge løsningen som selvforsørgende er at det stilles krav om at man skal ha privat helseforsikring for hele familien. Det kan bli ganske dyrt.

    Hvis du klarer å jobbe i 10-12 timer i uken, kommer dere derimot unna kravet om helseforsikring.

    SvarSlett
  4. For en flott blogg!! Akkurat dette sitter vi og lurer på nå! Bor ett par timer unna grensa og dette er løsningen for oss :) Spesielt glad dersom det er mulig å bo i Sverige og jobbe i Norge. UDI har ikke tenkt å finne en måte å stoppe denne løsningen på da...?
    Skal lese hele bloggen din i morgen, tusen takk for at du finnes, du som har laget bloggen :D

    SvarSlett
  5. Hei Mari,

    UDI kan ikke gjøre noe for å stoppe oss i å bruke denne løsningen.

    Den eneste måten staten kan hindre oss i å benytte våre rettigheter etter EØS-regleverket er å si opp EØS-avtalen. Jeg tror det er svært lite sannsynlig at det kommer til å skje :)

    SvarSlett
  6. Hei,

    Hvor får man kjøpt privat helseforsikring, og ca. hvor mye koster det i UK,anyone...?

    Vi flytter dit i sommer! :)

    SvarSlett
  7. Prøv Bupa.

    http://www.bupa.co.uk/

    Jeg kan ikke si hva det kommer til å koste for dere fordi det er flere faktorer som kan gjøre at prisen kan variere. Det beste er å ta kontakt med dem og få et overslag.

    Lykke til med flytting!

    SvarSlett
  8. Hei er jeg som har ukrainsk/norsk statsborgerskap en eøs borger også eller gjelder det bare etnisk norske?
    Har også spørsmål om grensependling mellom Sverige og Norge gjelder bare for ektefeller/samboere eller også foreldre over 60 år? På forhånd takk

    SvarSlett
  9. Hvis du er statsborger i et EØS-land, gjelder reglene for deg.

    Grensependling går ut på å bo i et land, f.eks. Sverige, og jobbe i et annet land, f.eks. Norge.

    Man kan godt oppholde seg i et annet EØS-land på grunnlag av å være pensjonist, hvis det er det du tenker på.

    Disse omfattes av regelverket:

    a) ektefelle,
    b) samboer, dersom det foreligger en varig tilknytning til EØS-borgeren og denne tilknytningen kan dokumenteres,
    c) slektning i direkte nedstigende linje fra en EØS-borger eller fra en utlending nevnt i bokstav a eller b, som er under 21 år eller som forsørges av EØS-borgeren, og
    d) slektning i direkte oppstigende linje fra en EØS-borger eller fra en utlending nevnt i bokstav a eller b som forsørges av EØS-borgeren….



    Meld deg gjerne inn i forumet til Grenseløs Kjærlighet http://siteground223.com/~grenselo/forum/

    Eller send meg en mail; frid@grenseloskjaerlighet.com

    SvarSlett
  10. Hei alle dere i Grenseløs kjærlighet. Har vært på udi sine sider og lest noe slik som jeg ikke forstår helt. Kunne vært fint hvis noen kunne forklært meg hva dette betyr:


    Tredjelandsborgere som har gyldig tillatelse i et Schengen-land, skal imidlertid ikke være innmeldt i SIS. Dette betyr at man ikke både kan ha en tillatelse i et Schengen-land og samtidig kan være innmeldt i SIS (som uønsket i Schengen).

    En person skal ikke både være innmeldt i SIS og ha gyldig tillatelse i et Schengen-land. Dersom Norge ønsker å melde inn en person som har, eller kanskje har, en tillatelse i et annet Schengen-land, vil Utlendingsdirektoratet gi beskjed til dette landets myndigheter om at vedkommende er meldt inn i SIS. Hvis UDI mottar en bekreftelse på at vedkommende har en gyldig tillatelse, vil innmelding i SIS bli slettet.

    Mvh
    Lena

    SvarSlett
  11. hei

    jeg er en 20 år gammel jente som vil så gjerne flytte til sverige (gøteborg) jeg sliter med depresjon men , når jeg er der så føler jeg meg mye bedre.. jeg jobber på lindex her i norge, men det er jo så vansklig å få jobb i sverige så lurte jeg på kan jeg få støtte fra kommunen der? feks. bostøtte til man kommer seg på bena der og blir godt kjent å får seg bra jobb? eller om det lønner seg at jeg jobber her og bor der? hva hvis man angrer seg kan man let flytte tilbake til norge? setter pris dersom du svarer på disse spørsmålene

    SvarSlett
  12. Hei! Jeg hadde satt stor pris på om du kunne stilt dette spørsmålet på GKs forum;

    http://siteground223.com/~grenselo/forum/index.php?sid=356fb6524411b4b531d70a6c4acc923b

    SvarSlett
  13. åja så du kunne ikke svare meg på det?? ok skal prøve ¨skrive spørsmålet mitt i forumet. takk

    SvarSlett
  14. Hei :-)
    Jeg lurte litt på å flytte til sverige.. Jeg jobber 10 timer u uka,og får aap på resten av nav.. Jeg gjør det fordi det vil gjøre meg godt å bo der.. Langt å pendle, JA,men for en stund inntil jeg kan finne meg en samme type jobb i sverige/Halden,så går det...
    Tror du jeg får ja fra Nav til å gjøre dette??

    Takk for en fin blogg :-)

    SvarSlett