Søk i denne bloggen

tirsdag 15. februar 2011

EØS-regelverket er ikke så komplisert

Hei alle sammen!

Det virker som at mange av dere synes at EØS-regelverket virker veldig komplisert, og det kan jeg jo godt forstå. Det kan nok være vanskelig å lese både regler og dommer hvis man ikke har juridisk bakgrunn.

Jeg har akkurat startet bloggen, så jeg skal prøve videre å forklare så godt jeg kan!

Regelverket er faktisk ganske enkelt. Du har rett til å bosette deg i hvilket som helst annet EØS-land, og du har rett til å ta familien din med deg. Og du har rett til å flytte tilbake til Norge etter en tid.

Løsningen vil være til nytte både for de som får avslag på familiegjenforening f.eks. fordi de ikke oppfyller forsørgelseskravet, og for de som har fått utvisning.

Selv valgte vi å bosette oss i Storbritannia, men utvisning og innmelding i SIS er ikke nødvendigvis til hinder for å bosette seg i f.eks. Sverige. Det kommer selvfølgelig an på hvilket grunnlag utvisningen er utstedt.

Det første skrittet vil jo være å bestemme seg for å flytte og til hvilket land. Så må man evt. finne seg en jobb og et sted å bo

Hvis noen av dere har spørsmål, eller trenger hjelp til mer praktiske ting ved f.eks. flytting til Storbritannia, svarer jeg gjerne!

Dere kan legge inn kommentar eller sende meg en mail grenseloskjaerlighet@googlemail.com

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar