Søk i denne bloggen

søndag 20. februar 2011

Opphevelse av innreiseforbud

 For saker om utvisning.

Som tidligere nevnt, er det også anledning til å utvise EØS-borgere og deres familiemedlemmer.

Utvisning av en EØS-borger kan, i motsetning til utvisning av en tredjelandsborger, ikke begrunnes i allmennpreventive hensyn. Det kreves at det hos EØS-borgeren foreligger personlige forhold som kan tilsi at han eller hun vil begå fremtidige straffbare handlinger eller forstyrrelser av den offentlige orden. Denne trusselen om fremtidig straffbart forhold må være virkelig og umiddelbar på vurderingstidspunktet.
Nærmere retningslinjer for vilkårene for utvisning av EØS-borgere er gitt i RS 2010–022, Bortvisning og utvisning av EØS-borgere av hensyn til offentlig orden eller sikkerhet.

Vurderingsgrunnlaget blir det samme når det søkes om opphevelse av innreiseforbud når man så er omfattet av EØS-regelverket etter å ha bodd en tid i et annet EØS-land.

Det skal altså da søkes om opphevelse av innreiseforbudet, og ikke opphevelse av utvisningsvedtaket.
(Det er kanskje litt vanskelig å forstå forskjellen. Ved søknad om opphevelse av innreiseforbudet trenger man ikke å argumentere for at utvisningsvedtaket er utstedt på feil grunnlag, men ganske enkelt at nå som man er omfattet av EØS-regelverket, vil ikke innreiseforbudet lenger være gyldig.)

Det fremgår av utlendingsloven § 124 annet ledd at hovedvilkåret for å få opphevet innreiseforbudet er at det må foreligge nye omstendigheter.
Når du fyller ut skjemaet vil at man nå er omfattet av EØS-regelverket være en "ny omstendinghet".

Du må søke om opphevelse av innreiseforbudet mens du fortsatt bor i et annet EØS-land.
Skjema for opphevelse av innreiseforbud finner du  her.

http://www.udi.no/templates/PageURL.aspx?id=11662&epslanguage=en

Skriv gjerne kommentar med spørsmål om det er noe som du ikke forstår, eller send meg en mail.

6 kommentarer:

  1. Hvor lang tid må man bo i et annet EØS-land for å havne under EØS regelverket?

    SvarSlett
  2. Det kommer an på hva du gjør i det EØS-landet du flytter til.

    Du må dokumentere at du har hatt et faktisk og reelt opphold.

    Hvis du jobber i det landet du har bosatt deg, kan du legge fram lønnsslipper, arbeidskontrakt, kontoutskrifter som viser at lønn kommer inn på kontoen din osv.

    Etter praksis i EF-domstolen er det godkjent opphold på 10 uker i en sak hvor personen det gjaldt hadde jobbet.

    Det vil stille seg litt annerledes hvis du oppholder deg i et annet EØS-land som selvforsørgende med egne midler, eller hvis du f.eks. grensependler.

    Da anbefales det et mye lengre opphold for å være sikker på at dokumentasjonen du legger fram på at du har et faktisk og reelt opphold skal godtas av myndighetene når dere skal flytte tilbake.
    Jeg kan ikke si akkurat hvor lenge dere da må bo i det andre EØS-landet, men i Danmark anbefales det å vente opp mot et år før man søker tilbake.

    SvarSlett
  3. Da går jeg selfølgelig ut i fra at du mener hvor lang tid det tar før du kan vende tilbake til Norge.

    Rettighetene dine trer i kraft med en gang dere flytter til et annet EØS-land. Dere har jo oppholdsrett med en gang dere har flyttet.

    SvarSlett
  4. Hei. Lurer på om noen kan hjelpe med dette:
    Jeg er gift med en fra Afganistan men han har permanent asyl i Italia. Vi har søkt om familieinnvandring og han bor her hos meg i Norge. Men så til det som har blitt et problem for oss.
    Han må fornye papirene sine i Italia i neste mnd og da har vi ikke fått svar på famgjenforeningen det tar ca 14 mnd. Det tar også flere mnd å fornye papirene i Italia og vi har ikke råd å betale hotell fra 3 til 12 mnd mens han venter på papirene der. Det er ikke lov til å ha papirer i to land men visst Norge sier nei til famgjenforening og han ikke fornyer så har han jo ikke papirer i noen land.
    Er det noen som har opplevd det samme eller har råd til oss. Har spurt politiet i Norge ,UDI og den Italienske ambassaden, ingen vet og ingen kan gi råd men de sier at han må fornye.

    Mvh ATVH

    SvarSlett
  5. Hei ATVH,

    Jeg forstår godt at du ikke vil risikere at mannen din mister oppholdet sitt i Italia, og står uten opphold hvis dere får avslag på familiegjenforening.

    Jeg er ikke kjent med asyl-systemet i Italia, og forstår ikke hvorfor han skal fornye papirene sine der hvis han har permanet opphold.

    Du sier at det ikke er lov å ha papirer i to land. Det er ingenting i veien for å ha innvilget asyl i ett land, og søke familiegjenforening i et annet.

    Det er noe annet dersom det er snakk om asylsøknader i to land. Da kan man si at man ikke kan ha søkader i to land. (Dublin-reglene sier at det landet man søkte i først, skal behandle søknaden.)

    Kan du ikke sende meg en mail og forklare litt nærmere, så skal jeg se om jeg kan hjelpe deg? grenseloskjaerlighet@googlemail.com

    Det eneste forslaget jeg kan gi deg med den informasjonen jeg har er at dere må velge om mannen din skal reise til Italia og fornye oppholdet sitt eller om dere tar sjangsen på at familiegjenforening innvilges i Norge.

    Hvis dere velger siste løsning, og dere får avslag, kan dere benytte dere av EØS-løsningen...

    SvarSlett
  6. jeg kunne ikke tro at jeg noen gang ville bli gjenforent med min eks-kjæreste, jeg var så traumatisert av å være helt alene uten kropp å være ved meg og være sammen med meg, men jeg var så heldig en dag å møte dette kraftig trollformler Dr Dawn Acura, etter å ha fortalt henne om situasjonen min, gjorde hun alt menneskelig mulig for å se at kjæresten min kom tilbake til meg, faktisk etter å ha trollbundet trolldommen kom min eks-kjæreste tilbake til meg mindre enn 48 timer, min eks-kjæreste kom tilbake og tryglet meg om at han aldri ville forlate meg igjen, 3 måneder senere ble vi forlovet og giftet oss. Hvis du har samme situasjon, er det bare å kontakte Dr Dawn Acuna på e-posten hennes: { dawnacuna314@gmail.com } tusen takk mor for gjenopprettingen min eks-kjæreste tilbake til meg,
    *Hvis du vil gjenforenes med kjæresten din.
    *Hvis du ønsker å bli gravid.
    *Hvis du vil kurere noen form for sykdom.
    Kontakt henne for løsning: Whatsapp { +2348032246310 }
    E-post: { dawnacuna314@gmail.com }

    SvarSlett