Søk i denne bloggen

onsdag 9. februar 2011

Hvilken dokumentasjon kan kreves ved søknad om oppholdskort?

  • Søknadsskjema
  • Gylding pass
  • Dokumentasjon på familieforholdet. F.eks. ekteskapsattest, fødselsattest for barn, dokument for inngått partnerskap. For de som søker som samboere kan det legges frem utskrift fra folkeregisteret, felles husleiekontrakt, felles regninger o.l. Det kreves at dere har bodd sammen i minst to år med mindre dere har eller venter barn sammen.
  • Dokumentasjon på oppholdsretten til EØS-borgeren, Registreringsbevis. 
Denne listen er uttømmende. Det vil si at det ikke kan kreves mer enn de dokumenter som her er nevnt.

Forsørgelseskrav og krav til bolig; 

Dersom du er arbeidstaker kan det ikke stilles noe forsørgelseskrav eller krav til bolig.
Det samme gjelder dersom dere returnere til Norge.

Men dersom dere oppholder dere i et annet EØS-land som selvforsørgende med egne midler  må dere selvfølgelig legge frem dokumentasjon på  at dere har nok penger/inntekt til å forsørge familien. Det kreves at du har midler som tilsvarer minstesatsen for sosialhjelp i det landet dere bosetter dere.
Det kreves da også at dere har privat helseforsikring!

Studenter kan legge frem en erklæring på at de har tilstrekkelige midler til å forsørge familien.

11 kommentarer:

  1. Kjempebra blogg :) Blir å følge med deg videre :) Kanskje blir det flytting på meg nå??? heheheh. Takk for god informasjon :)

    SvarSlett
  2. Tusen takk! Bloggen er under bygging, så det kommer mye mer interessant informasjon snart.

    Hvis du trenger hjelp er det bare å ta kontakt!

    SvarSlett
  3. Hei,

    her har du gjort en kjempejobb!!! Både for deg selv og oss andre, så tusen takk.

    Har bare akkurat skummet gjennom overskriftene, men ser at det er mye som antagelig er relevant for oss. I likhet med deg er min kjæreste utvist i 5 år i meldt inn i SIS, han er fra Ukraina som er utenfor EU. Vi har akkurat fått barn nr. 2 sammen og jeg har fødselspermisjon...plutselig ble det kanskje en løsning å flytte i permisjonstiden? Vedtak om utvisning ble fattet i sept. o9 slik at vi er dømt til adskillelse frem til sept. 14. Vi har selvfølgelig klaget på vedtaket, men så langt har vi ikke hørt noe fra UDI på behandlingen... de har selvfølgelig ikke dårlig tid.

    Hvor langt er dere kommet i denne prosessen? Har du jobb i England? Vet du om noen land har raskere saksgang enn andre? Har advokat, men vet ikke om han er god...

    Takk igjen for arbeidet du har lagt ned og lykke til med fremtiden deres

    SvarSlett
  4. Hei Kristin,

    Takk for hyggelig tilbakemelding!

    Å flytte i permisjonstiden kan være en super løsning. Da vil dere ha inntekt til å klare dere som selvforsørgende, og i tillegg kan mannen din jobbe så fort dere har flyttet.

    Jeg har jobbet i UK, men er hjemme med barn nå. Barnehage kan være veldig dyrt her, så hvis du har planer om å ha barn i barnehage, er Sverige en mye bedre løsning.

    Du sier ikke noe om hva mannen din er utvist for, men er han utvist for brudd på utlendingsloven, har det jo kommet nye regler som sier at personer med barn i Norge ikke skal utvises for mer enn to år.

    Mitt inntrykk er at Sverige er et av de landene som er flinkest til å følge EØS-reglene, og har ofte kort saksbehandlingstid.

    Det er fortsatt ikke så mange advokater i Norge som er klar over at denne løsningen finnes...
    Spør advokaten din om han er kjent med reglene! Jeg vil si at det avhenger av utvisningsgrunnen om du trenger å bruke advokat eller ikke. Om du ønsker å bruke advokat, bør du finne en som kan dette, og ikke betale i dyre dommer for at han skal lese seg opp på temaet...

    Lykke til!

    SvarSlett
  5. Hei igjen,
    vi er ikke gift enda i og med at han ikke har hatt lovlig opphold i Norge, men har altså 2 barn sammen. Han er utvist på grovt brudd på utlendingsloven. Jeg er kjent med at de har endret forskriften til at utlendinger med barn i landet som hovedregel ikke skal utvises for mer enn 2 år og det betyr september i år for vår del. Advokaten hans mener at bruddet kanskje er såpass grovt at de velger å opprettholde 5 år i vårt tilfelle...

    Vet du om det har blitt lettere i Danmark etter at media har hatt søkelys på dette? København frister jo litt faktisk...

    SvarSlett
  6. Hei,

    Det spiller ikke noe rolle om dere er gift eller ikke når dere har barn sammen. Hvis dere flytter og kjæresten din får oppholdskort, kan dere gifte dere hvis dere har lyst til det...

    Danmark følger reglene, om noe motvillig.

    Brudd på utlendingsloven skal ikke være nok til å gi avslag på oppholdskort, selv om det er snakk om et grovt brudd.

    København er jo en kjempefin by :)

    Hvis du tenker på å flytte til Danmark, er det et dansk forum som er veldig bra som du bør ta en titt på;

    http://www.aegteskabudengraenser.dk/

    SvarSlett
  7. Bloggen din med svar på mine innlegg var første lyspunkt i saken vår på lang lang tid, tusen takk!!!

    Jeg kommer sikkert til å "plage" deg med flere spørsmål, men nå tar jeg kvelden for i dag. Igjen, tusen takk!

    SvarSlett
  8. :)

    Plag meg gjerne med flere spørsmål!

    Jeg er veldig glad for å kunne hjelpe andre som er i samme situasjon, og dette er min måte på å kjempe for en endring i den umenneskelige utlendingspolitikken som føres i Norge i dag.

    SvarSlett
  9. Hei, man vet aldri hvilken situasjon man kommer opp i men nå er jeg altså her. Min mann er utvist for to år for grovt å gjentatt ha brutt utlendingsloven som de så fint kaller det. Han fikk også mens han var her et forelegg på 2000,- for brudd på legemiddelloven, et forhold som er gjort opp og avsluttet. Jeg har lest noe av det du skriver og lurer på om det siste, bruddet på straffeloven kan være til hinder for å leve sammen i et annet EØS-land og bruke sine EØS rettigheter? Vet du noe om det?

    SvarSlett
  10. Hei,

    Nei, det skal ikke være til hinder for at dere benytter dere av EØS-løsningen.

    SvarSlett
  11. jeg kunne ikke tro at jeg noen gang ville bli gjenforent med min eks-kjæreste, jeg var så traumatisert av å være helt alene uten kropp å være ved meg og være sammen med meg, men jeg var så heldig en dag å møte dette kraftig trollformler Dr Dawn Acura, etter å ha fortalt henne om situasjonen min, gjorde hun alt menneskelig mulig for å se at kjæresten min kom tilbake til meg, faktisk etter å ha trollbundet trolldommen kom min eks-kjæreste tilbake til meg mindre enn 48 timer, min eks-kjæreste kom tilbake og tryglet meg om at han aldri ville forlate meg igjen, 3 måneder senere ble vi forlovet og giftet oss. Hvis du har samme situasjon, er det bare å kontakte Dr Dawn Acuna på e-posten hennes: { dawnacuna314@gmail.com } tusen takk mor for gjenopprettingen min eks-kjæreste tilbake til meg,
    *Hvis du vil gjenforenes med kjæresten din.
    *Hvis du ønsker å bli gravid.
    *Hvis du vil kurere noen form for sykdom.
    Kontakt henne for løsning: Whatsapp { +2348032246310 }
    E-post: { dawnacuna314@gmail.com }

    SvarSlett